27. jaan 2012

Reede, 27 jan. 1912.

Hommiku käisin kliinikus. Seal ei üteldud minu kahe-kolme päevase äraoleku üle suuremat midagi. Poisid tahavad homme exterieriga eksamile minna Brentzeni [1] juurde. Minejad on Maasik, Kivi, Michelson ja Johanson. Meie läheme Nimrodiga esmaspäeval. Ma arvan nii. Kübar tuli kella 1 ajal kliinikusse ja meie läksime Nimrodi poole. Tee peal kutsus Scharl Ruber meid enese poole sisse. Seletas, et olevat „Vanemuise“ näitleja ja saavat 1 veebruarist 25 rubla kuu. Märtsi või aprilli kuus astuvat ta „Kunglikutel väravatel“ esimest korda professori osas ette. Ma ei taha uskuda, et talle juba algusest niisugune suur ja tähtis osa antakse. Ta valetab vististe! Nimrod seletas, et neiu Matto olevat meid eila Kübaraga „koeraks“ nimetanud. Ta olevat nõnda E.N.K.S. gümnasiumis kuulnud. Käskisin Nimrodil tema käest seletust nõuda. Nimrodi poolt ära tulles, läksin „Meie Aastasada“ juurde ja andsin ühe sõnume ära, „Karskuse Sõbras“ valitseva korratuse üle. Ma ei taha uskuda, et ilmub. Seal vaatasin „Olevikku“ ja nägin et minu tõlge „Võerasema“ [2] ilma nimeta on ilmunud. Küsin järele, mis see tähendab? „Meie Aastasada“ juurest läksime E.N.K.S. gümnasiumi õpilastele vastu. Tee peal arutasime sala organisatsionidest. Saime A. V. Kraaviga kokku, kes minu poolt tuli. Lubasin talle õhtul „Kilki“ näha tuua. „Kilki“ reklamekuulutused on Tartus isegi kuulutuse postidele üles löödud! Hakajad mehed need seal toimetuses! – Kübar tuli minu poole ja seal süües, läksime tema poole. Seal olime tükk aega ja siis läksime (kliinikusse). E.N.K.S. uisuteele. Ma võtsin tema pileti ja lubasin kella kuue ajal uisuteele tulla. Kliinikusse sain parajaks ajaks. Uisuteele tuli ka Nimrod kaasa. Uisuteel nägin Ruberit, Tulfi, Gerdat, Salmet, Mariet ja teisi tutavaid. Gerdat ma ei teretanud. Pärast tulivad veel Rõigas ja Oskar. Matto oli ka uisuteel. Nimrod läks talle juurde ja pärast ka mina ja Kübar! Ma hakasin sealt tema sõnade üle järele pärima ja ähvardasin laimujutude tegelastel kättetasuda, mida ma ka teen! Ta vabandas oma ütelust. Mina vastasin, et ei ole tarvis kõike uskuda, mis pahatahtlikult kõneldakse. Ka Matto saab oma jao. Nad saavad kord nutma, kui näevad, mis „koer“ ja „joodik“ on teinud. See ajab juba minul igatahes hinge täis, kui terve kool minust nõnda halvaste teab. Need Marie, Salme, Gerda ja Olga katsuvad mind muidugi igatemoodi laimata, aga nad saavad selle eest ka kohase tasu. Tasu tuleb siis, kui mull rohkem aega saab olema. Mina nende teguviisi oma autoriteedi juures ei unusta! Kui nad kunagi kahetsema saavad, siis ei ole see mitte minu süüd. – Kübar oli uisuteel Marie käest tema arvamist viimase kirja kohta küsinud. See vastanud, et armastuse lootus vale olevat olnud. Kübar lahkunud kohe selle peale Mariest. – Kübarat ei ole ma kunagi tõsiseks sõbraks pidanud ja pea ka praegu mitte. Kui ma neiu Mattoga omad asjad ära olin seletanud, jätsin viisakalt jumalaga ja lahkusin. Kübar laskis aga ennast Mattole tutvustada ja sõitis temaga. Inimene, saa aru, et see ei ole hea oma teotajaga sõita! Mina saan vähemalt nõnda aru, kuna aga sina, tuuline inimene, seda vististe misgiks ei pea. Kübar ei lubanud E.N.K.S. gümnasiumi minna „41“ järele pärima, kuna aga ise eila kindlaste nõus oli. Ütelsin talle Nimrodi ja Matto juuresolekul, et liiga tihti mõteid vahetab. Meieaegne inimene, kultura inimene, peaks ometi rohkem kindel olema ja oma teguviisi järele kaaluma! Mina olen Kübarale palju head teinud, tema aga minule vähe, vaid selleasemel palju halba. Ma tean, et on mind mitmel pool laimanud. Aitab juba sellestgi, kui ta E.N.K.S. gümnasiumis minu vale „väljaviskamisest“ kõneles. Kübara poole minnes, ütles Ilves, kui me tuppa astusime, et üks pidavat meist kohe ära minema. See käis muidugi minu kohta, aga mis põhjal, seda ma ei tea. Tulin ühes Nimrodiga välja. Nimrod sai ka Kübara teguviisist aru ja on minu igapidi solidarne. Kübar palus mind mõnda plaani Mariele kättetasumiseks välja mõtelda, kuid nüüd võib tema ise enese eest käte tasuda, kuna aga mina enese eest tasun, ilma teiste abita. Nimrod lubas homme neiu Mattole Kübara teguviisist sõprade vastu kõnelda ja minu paremaid, kui ka halvemaid külgesid. Mina tahan oma autoriteeti igal kombel E.N.K.S. gümnasiumi õpilaste keskel tagasi saada ja saan ka, valetagu seal Kahuski ringkond nii palju, kui aga tahab. Kui nad aga oma laimujutusid koolis minu kohta järele ei jätta, siis on väga võimalik, et ma sellekohase kaebtusega ligemal ajal koolijuhatuse poole pööran ja ka laimajate nimed teada annan. Siis tuleb neil kaks hoopi kanda. Seda kaebtuse teguviisi ei pea ma küllalt intelligent inimesele kohaseks, aga ei ole midagi parata. Nagu nemad mulle, nõnda mina neile! Kõndisime Nimrodiga tükk aega väljas ja läksime Kübara poole tagasi. Ma tahtsin Ilvese käest tema tänaste sõnade üle järele pärida, kuid jätsin seda tegemata, sest et Kübaral mamma seal oli. Teen seda aga homme. Kodu tulles lugesin L. Onerva [3] „Murd jooned“ läbi. On paar head tööd. Teised just nii väga tähtsad ei ole, kuigi kirjanik inimeste psühologiat hästi tunneb. Peale läbilugemist kirjutasin ja heitsin hilja magama. Homme tahan eksami vastu valmistama hakata.

[1] Voldemar Brentzen oli Tartu Veterinaariainstituudis assistent (EAA, f. 404, n. 1, s. 484).
[2] „Olevik” Nr. 7 1912, lk. 53-54.
[3] L. Onerva (Hilja Onerva Lehtinen; 1882-1972) oli soome kirjanik.


Sõnade ja nimede seletamiseks palun vt ka eelmised sissekanded ja neile kuuluvad viited.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar